Print Screen Button Tutorial

Kali ni aku ajar sikit cara2 macam mana nak guna fungsi2 print screen, aku rasa blogger2 terhebat dekat luar sana semua dah tahukan.

Aku kasi tutorial ni sbb ada sahabat blogger kita yang bertanya macam mana nak ambil gambar statistik nuffang mcam yang aku pernah buat dalam post2 sebelum ni.

So dekat bawah ni aku ada terangkan sedikit kaedah ringkas macam mana nak ambil gambar pada skrin monitor kita tu tanpa menggunakan camera.



1) Korang kena cari dekat atas keyboard kau kekunci yang ada tulis "Print screen" @ "prt sc". kalau takda g beli keyboard baru..hahaha..aku lawak je..mesti ada punya.

2) Kau paparkan gambar dekat depan monitor, paparan mana yang dekat dalam monitor yang kau nak ambil, lepas tu tekan butang print screen tu sekali, nak lebih sekali pon takpe. keyboard tu tak marah.

3) Seterusnya, Buka perisian Microsoft Paint (software ni semua pengguna windows mesti ada punya, kalau takda korang call bill gate kasi tau software dia hilang..hahaha)

4) Pergi ke edit dan pilih Paste


5) atau klik butang kanan tetikus di tengah2 skrin putih dan pilih Paste


6) atau tekan kekunci keyboard serentak iaitu Ctrl + V


7) Lepas tu simpan gambar


Aku harap korang faham tentang penerangan serba ringkas aku ni. so kalau ada apa2 masalah atau nak minta tutorial lain boleh ajukan pada bahagian komen @ chat box aku.
"happy nice day"
Category: 8 comments

8 comments:

applesakura said...

print screen utk MAC?

themanbhaek said...

wahh bgus2.
dh lama nk tahu ni.
tq2~

Proud Mommy said...

salam tuan rumah..tqvm dah dapat apa yg saya cari2 slma ni..murah rezeki tuan rumah yea..sudi share2 ilmu..:)

jieha said...

xiexie ni.
dah lame nak tahu.baru hari ni jumpe tutorial ni.hahaha

:)

Sayidah Nafisah Ruslan said...

baru tahu sekarang.. tq very much! ;)

Mrs. Daniel said...

hai tuan tanah...kenapa aku tekan aku nyer lappy, tak jadi pun. tak keluarpun gambar nyer?? penat dah aku tekan.

Anonymous said...

thx...bru sye tau..menjadi sgt..thx bebanyak..follow la blog sye..
http://imisskara.blogspot.com

erin elianto said...

Haa nanti sy cuba..mmg xfhm mcm ne nk start guna blog.gambar pn xde lg ni..pening2..klu baik ati + rajin,leh tolong fhmkn utk sy..hehe

Related Posts with Thumbnails

Jana Pendapatan Melalui Paypal -- Daftar Sekarang!!

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

Sapa Yang Nak Ikut?